Chroniczne zmęczenie a trening biegacza. Jak je pokonać?

Złamanie zmęczeniowe. Kontuzja biegacza. Fot. Istockphoto.com

Realizujesz ambitne plany treningowe, zapisujesz się na zawody i postanawiasz zawojować świat, a tymczasem każdego dnia po pracy po prostu padasz ze zmęczenia? Jeśli robiłeś niedawno badania krwi i masz wzorowe wyniki a mimo to zmęczenie nie pozwala ci na osiągnięcie celów wszystko wskazuje na to, że problem może tkwić w twoim stylu życia. Zobacz co możesz zrobić żeby znacznie poprawić swoje samopoczucie.

Sen

Pierwsze i podstawowe pytanie brzmi – czy się wysypiasz? Dorosły człowiek potrzebuje od 6 do 8 godzin snu na dobę, przy czym większość osób zdecydowanie lepiej będzie się czuła jeśli prześpi około 8 godzin. To szczególnie ważne jeśli uprawiasz sport. Podczas snu organizm się regeneruje i choćbyś nie wiem jak bardzo chciał przedłużyć dobę ciała nie da się oszukać. Tylko wyspany organizm będzie w stanie sprostać ambitnym planom, dlatego nie żałuj czasu na sen. To najlepszy środek dodający energii.

Dieta

Mówi się, że „jesteś tym co jesz” i jest w tym zadziwiająco dużo prawdy. Jeśli zapychasz się wszystkim co popadnie i na każdy spadek energii reagujesz rzucając się na coś słodkiego nie dziw się, że nie masz siły. Podobnie jeśli ograniczasz drastycznie kalorie i chodzisz zwyczajnie głodny. Żeby czuć się dobrze, mieć siłę, aby sprostać treningom i wszystkim codziennym obowiązkom trzeba odżywiać swój organizm. Służy temu urozmaicona, zbilansowana dieta zawierająca wszystkie niezbędne substancje odżywcze. Powinny się w niej znaleźć, w odpowiednich proporcjach węglowodany, białko i tłuszcze. Warto zwrócić uwagę aby pożywienie, które ląduje na talerzu było jak najmniej przetworzone. Wybieraj zboża pełnoziarniste, chude mięso, dobrej jakości oliwy i świeże warzywa. Słodycze zamień na owoce, zrezygnuj ze słodzonych napojów na rzecz zielonej herbaty. Nie przesadzaj też z ilością kawy i ogranicz alkohol, bowiem te używki sprzyjają uczuciu zmęczenia powodując odwodnienie organizmu. Pij każdego dnia wodę mineralną.

Odpowiedni trening

Regularne treningi sprzyjają dobremu samopoczuciu, większej energii i ogólnej kondycji fizycznej. Muszą być one jednak dopasowane do twojego aktualnego stanu wytrenowania i zróżnicowane jeśli chodzi o intensywność. Jeśli będziesz codziennie ćwiczyć bardzo ciężko grozi ci przetrenowanie i spadek formy. Dlatego przeplataj trudniejsze jednostki treningowe dniami odpoczynku . Lekkie bieganie lub inna lekka aktywność są wtedy jak najbardziej wskazane. Chodzi jednak o to, żeby zachować umiar i nie zamęczać się do przesady. Pamiętaj, że lepiej być lekko niedotrenowanym niż przetrenowanym.

Regeneracja

Ważnym elementem treningu każdego biegacza jest regeneracja. Jednocześnie jest to również najczęściej pomijana forma dbania o kondycję startową. Często szkoda nam czasu na masaż, saunę czy rolowanie zmęczonych mięśni specjalnym rollerem. Łatwo także rezygnujemy z rozciągania uważając je niekiedy za zbędne. Pędzimy z pracy na trening, z treningu do domu do innych obowiązków, a zmęczenie w mięśniach się kumuluje. Nic dziwnego, że po pewnym czasie nie masz siły wykonać treningu, czasy interwałów są gorsze, a bywają dni kiedy sfrustrowany odpuszczasz sobie trening w ogóle. Zaplanuj regenerację w swoim cotygodniowym planie treningowym. Zobaczysz, że z czasem przyniesie ona efekty w postaci lepszego samopoczucia na co dzień i lepszych wyników na zawodach.

Motywacja

Słyszałeś kiedyś takie stwierdzenie, że „maraton biega się głową”? To samo dotyczy wszystkich trudniejszych wyzwań. Prawda jest taka, że spora część naszego kiepskiego samopoczucia i braku energii to… dzieło głowy. Jeśli się wysypiasz, zdrowo odżywiasz i prowadzisz raczej higieniczny tryb życia, a mimo to nadal każdego dnia wracasz z pracy strasznie zmęczony to być może potrzebujesz zmiany… myślenia. Zmotywuj się na nowo do działania, przekonaj własną głowę, że masz mnóstwo energii, a być może zaobserwujesz, że faktycznie tak się stanie. Nie ma nic gorszego niż wmawianie sobie, że nie mamy siły. Przecież to działa niezwykle demotywująco podczas biegu, prawda? W codziennym życiu jest podobnie. Pozytywna afirmacja potrafi zdziałać cuda.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *