fbpx

Wiadomości

[h2]Chcesz pobić swój rekord na 10 km, ale nie wiesz, jakie treningi realizować? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym podpowiadamy, jakie jednostki specyficzne warto stosować w przygotowaniach do popularnej dychy.[/h2] 10 km to uniwersalny dystans biegowy i jeden z najchętniej wybieranych przez amatorów. Dla zupełnie początkujących samo pokonanie dychy to duże wyzwanie, bardziej zaawansowani walczą o przełamywanie kolejnych barier i bicie rekordów. Aby móc poprawiać swoje osiągi na 10 km, trzeba realizować odpowiednie treningi, na których niejednokrotnie trzeba opuścić swoją strefę komfortu. Dzisiaj prezentujemy kilka jednostek, które mogą okazać się pomocne w przygotowaniach do szybkiej dyszki.
[h2]Jeszcze na dobre nie przyzwyczailiśmy się do biegania "na krótko", a już mamy za sobą pierwsze dni z wysokimi temperaturami, utrudniającymi długotrwały wysiłek. Co możemy zrobić, żeby nasz trening nie ucierpiał przez upalną pogodę?[/h2] Biegacze często są wrażliwi na warunki pogodowe. Zima i ujemne temperatury nie są zbyt korzystne dla naszych płuc, zwłaszcza w sytuacji coraz większych problemów z czystością powietrza, a często oblodzone nawierzchnie, po których biegamy nie pozwalają nam rozpędzić się do dużych prędkości. Kiedy zima mija, często mamy do czynienia z gwałtownym ociepleniem i wzrostem temperatur, które stają się bardzo dotkliwe dla nieprzyzwyczajonego do takich warunków organizmu. Niestety, taki mamy klimat i pogody raczej nie zmienimy. Możemy natomiast podejmować pewne działania, by ograniczyć nieco wpływ wysokich temperatur na nasze treningi i formę. Oto kilka propozycji.
[caption id="attachment_13382" align="alignnone" width="729"] Fot. istockphoto.com[/caption] [h2]Podbiegi to wspaniałe narzędzie treningowe, zyskujące na popularności często w okresie wiosennym. Wykorzystując je w odpowiedni sposób, możemy zapewnić sobie nadspodziewanie dobre rezultaty w sezonie startowym. Ważne jednak, by właściwie dobierać tego typu jednostki i nie popełniać popularnych błędów.[/h2] Podbiegi dają nam ogromne możliwości takiego skomponowania poszczególnych treningów, by osiągnąć bardzo różne cele. Dzięki nim możemy pracować nad naszą szybkością, siłą, możemy przygotować się do bardziej wymagających jednostek poprzez wykonywanie pierwszych tego typu treningów na podbiegu, możemy też po prostu wspomagać naszą formę od strony wytrzymałościowej. Poprzez treningi podbiegów jesteśmy w stanie czerpać korzyści pod kątem mięśniowym, sprawności układu krwionośnego, układu oddechowego, wspomagać technikę biegu, itd. By móc to osiągnąć należy postawić na różnorodność i realizować je zgodnie z celem i... wystrzegać się błędów. Przedstawiamy 5 popularnych błędów, jakie popełniają biegacze amatorzy, planując treningi na podbiegu.
[caption id="attachment_47653" align="alignnone" width="1920"] pixabay.com[/caption] [h2]Budzisz się właśnie z zimowego snu i chcesz zacząć swoją przygodę z bieganiem? To fantastyczna wiadomość! Będziemy trzymać kciuki za twój sukces. A przy okazji przypominamy o kilku ważnych dla początkującego biegacza kwestiach.[/h2] Dłuższy dzień, słoneczna aura, coraz wyższe temperatury, a przede wszystkim data w kalendarzu oznaczają jedno: mamy wiosnę! Wraz z nią na biegowych ścieżkach pojawia się coraz więcej biegowych nowicjuszy. Niektórzy biegowego bakcyla złapią na lata, inni zapewne porzucą bieganie po kilku miesiącach lub zrealizowaniu jakiegoś określonego celu (wymarzona sylwetka, pokonanie konkretnego dystansu, itp.). Bez względu na to, do której grupy należysz, zachęcamy do zapoznania się z kilkoma poradami dla początkujących biegaczy.
[caption id="attachment_56917" align="alignnone" width="2048"] 40 Maraton Warszawski. Fot. Piotr Dymus[/caption] [h2]Maraton niewątpliwie należy do tych dystansów, które dla wielu biegaczy są najważniejszym wyzwaniem sezonu. Jednak nawet typowi maratończycy powinni od czasu do czasu spróbować swoich sił na krótszych dystansach. Przekonajcie się dlaczego.[/h2] Z perspektywy maratończyka, o ultrasie nie wspominając, bieg na 5 km przypomina zjedzenie garści suchych płatków owsianych na śniadanie. Z jednej strony trzeba się sporo namęczyć by je przeżuć i przełknąć na sucho, z drugiej nie zaspokoją one naszego głodu. Niby człowiek coś przekąsił, ale na pewno się nie najadł. I rzeczywiście czym jest 5 km w porównaniu do ponad 42 z jakimi przyjdzie nam się mierzyć na królewskim dystansie? Wydaje się, że to pestka, ale mimo wszystko w dobrze skomponowanym menu treningowym warto znaleźć miejsce również na szybkie piątki (dyszki zresztą też).
[caption id="attachment_45467" align="alignnone" width="1234"] Zawody na 5 km są idealne dla początkujących oraz zaawansowanych ścigaczy. Tu: Bieg na Piątkę - impreza towarzysząca PZU Maratonowi Warszawskiemu[/caption] [h2]Dystans 5 km wymaga od zawodnika dużej wszechstronności. Z jednej strony trzeba bowiem być niezwykle wytrzymałym, z drugiej dysponować sporym zapasem szybkości. Prezentujemy kilka przykładowych jednostek treningowych, które mogą być bardzo przydatne w treningu pod 5 km.[/h2] Chociaż w Polsce szybkich biegów na dystansie 5 km nie jest zbyt wiele, a sama konkurencja zdecydowanie przegrywa popularnością z popularną dyszką czy nawet półmaratonem, nie brakuje zawodników, dla których głównym celem sezonu jest właśnie szybka piątka. Aby odpowiednio się do niej przygotować nie wystarczy tylko spokojne człapanie, na treningach trzeba regularnie mocniej kręcić nogami. Zobaczcie, jakie jednostki polecamy tym, którzy celują w dobry wynik na dystansie 5 km.
[caption id="attachment_11390" align="alignnone" width="900"] Bieganie zimą. Fot. istockphoto.com[/caption] [h2]Pomimo ujemnych temperatur, zima to gorący temat wśród biegaczy. Możemy spotkać się z wieloma różnorodnymi powszechnymi przekonaniami na temat treningu o tej porze roku. Niektóre z popularnych porad mają jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. Poznajcie 5 mitów dotyczących zimowego biegania.[/h2] Chyba każdy biegacz wie, że bieganie zimą różni się od tego w pozostałych porach roku. Ujemne temperatury i śliska nawierzchnia mają wpływ na nasz ubiór, sposób biegu, a także rodzaj wykonywanego treningu. I słusznie, bo przecież w bieganiu nie chodzi o to, żeby przez cały rok robić to samo. Jednak niektóre porady na temat zimowego treningu, jakie czasami możemy usłyszeć w biegowym środowisku, czy znaleźć w sieci, są, mówiąc delikatnie, niezbyt trafne. W niniejszym tekście rozprawiamy się z 5 mitami na temat zimowego biegania.
[h6]Fot. istockphoto.com[/h6] [h2]Sezon zimowy to dla wielu biegaczy czas wzmożonego korzystania z bieżni mechanicznej. Chociaż nie brakuje tych, którzy nie mogą wręcz patrzeć na to urządzenie, czasami jest to jedyne wyjście, żeby wykonać jakikolwiek trening. Co zrobić, by w jego trakcie nie zanudzić się na śmierć?[/h2] Zima (przynajmniej ta kalendarzowa) w pełni, co w polskich warunkach oznacza często już nie tylko niskie temperatury i ewentualne śliskie podłoże, ale także coraz częściej fatalne powietrze. Jednym z ratunków dla biegacza w obliczu taki niesprzyjających okoliczności jest korzystanie z bieżni mechanicznej. Wiele osób narzeka, że treningi na niej są monotonne i stanowią zło konieczne. Na szczęście możemy wykorzystać kilka sztuczek, które pozwolą wprowadzić nieco urozmaicenia.
[h2]Kontuzja to dla biegacza jedna z najbardziej przerażających wizji. Przerwa od ulubionej czynności, niemal namacalny spadek formy i ogólne poczucie straconego czasu to niezbyt miła perspektywa. Dlatego, jeśli mamy taką możliwość, warto podejmować działania, które mogą nas uchronić przed wymuszonymi przerwami. Poznajcie 5 sposobów na zapobieganie biegowym kontuzjom.[/h2] Potencjalne kontuzje i wynikająca z nich konieczność przerw w treningach spędzają sen z powiek niejednego biegacza. Z różnych statystyk wynika, że nawet kilkadziesiąt procent biegających przynajmniej raz w roku musi zrobić sobie przerwę z powodu dolegliwości bólowych. Chociaż nie zawsze da się przewidzieć, która część ciała "podda się", przynajmniej części z tych problemów można zapobiegać. W jaki sposób? Poznajcie 5 sposobów na zapobieganie biegowym kontuzjom. Oczywiście nie możemy zagwarantować, że skorzystanie z nich spowoduje, że już nigdy nie doznacie żadnych kontuzji, ale zwiększy Wasze szanse na treningi bez wymuszonych przerw.
Advertisment ad adsense adlogger