fbpx

5 sposobów na zapobieganie biegowym kontuzjom

Autor: Jakub Karasek • 17.12.2018

1. Rozsądne zwiększanie obciążeń

Jednym z najczęstszych powodów występowania kontuzji wśród biegaczy są przeciążenia. Wynikają one głównie z nadmiernej ambicji i chęci zrobienia zbyt wiele w zbyt krótkim czasie. Dotyczy to obu rodzajów obciążeń treningowych – czy mowa o wzroście objętości czy intensywności treningu. Kiedy planujemy np. tygodniowy kilometraż, możemy założyć, że w danym cyklu przygotowawczym chcemy w ciągu 7 dni biegać 100 km. Rzecz w tym, że jeśli dotychczas nasza objętość do tej pory wynosiła ok. 50 km, to powinniśmy zaplanować sobie nawet kilka miesięcy na to, by dojść do jej podwojenia. Co więcej, nie wolno zapominać o tym, że jeżeli w tym procesie planujemy także wzrost intensywności treningów, należy tymczasowo zaprzestać zwiększania objętości, a nawet nieco ją zmniejszyć. Jednoczesny gwałtowny wzrost obu tych zmiennych (intensywności i objętości) może dać nam wzrost formy, ale w ogromnym stopniu zwiększa ryzyko, że będzie to krótkotrwały efekt, bo z powodu przeciążeń będziemy zmuszeni do przerwania treningów. Jeżeli zwiększamy objętość, to nie planujmy dodatkowych intensywnych sesji. Jeśli stawiamy na silniejsze bodźce, nie dorzucajmy w tym samym momencie dodatkowych kilometrów.

Advertisment ad adsense adlogger