fbpx

5 źródeł motywacji, czyli co robić, kiedy odechciewa się biegać?

Autor: Jakub Karasek • 17.05.2018

1) Własne cele i ich właściwy dobór

Fot. istockphoto.com

Tym, co najczęściej napędza nas do treningów jest pogoń za naszymi marzeniami. Osiągnięcie konkretnego wyniku, przebiegnięcie określonego dystansu, wypracowanie wymarzonej sylwetki – w zasadzie ilu biegaczy, tyle celów. Problem w tym, że nie zawsze potrafimy je skonkretyzować, a czasami wybieramy praktycznie niemożliwe do zrealizowania lub bardzo odległe w czasie. Z tego powodu odpowiedni dobór celu i jego właściwe zdefiniowanie mają kluczowe znaczenie. Pamiętajmy, żeby trzeźwo oceniać sytuację i poszukiwać takich szczytów, które z jednej strony będą w naszym zasięgu, z drugiej będą stanowić dla nas pewne wyzwanie. I najlepiej drogę do głównego celu podzielić na mniejsze etapy.

Wyznaczanie celów w ten sposób wcale nie musi oznaczać to rezygnacji z realizacji marzeń, trzeba je tylko przedefiniować. Jak to zrobić w praktyce? Posłużmy się konkretnym przykładem. Jeśli masz np. 47 lat i dopiero zaczynasz przygodę z bieganiem, to występ na Igrzyskach Olimpijskich jest poza Twoim zasięgiem. Ale zamiast chować sportowe ambicje, możesz wyznaczyć sobie jako cel jak najlepszy wynik w Mistrzostwach Polski Weteranów np. w kategorii wiekowej 50-54 lata. W ubiegłym roku brązowy medal Mistrzostw Polski Masters w tej kategorii wśród kobiet na dystansie półmaratonu dał wynik w okolicach 1:55. To oznacza, że celem na pierwszy sezon biegowej przygody powinno być ukończenie kilku startów na dystansie 10 km. W wieku 48 lat możesz zadebiutować w półmaratonie. Mając 49 lat możesz myśleć o ataku na barierę 2 godzin (w zależności o tego, jaki czas osiągnęłaś w debiucie). A kolejnym krokiem powinna być już walka na Mistrzostwach Polski Weteranów w perspektywie 4 lat. I tak z jednego głównego celu zrobiły nam się 4, gdzie każdy wynika z poprzedniego. Mając tak skonkretyzowaną ścieżkę rozwoju i wyznaczone “milowe kroki”, łatwiej jest monitorować swój postęp niż nieustannie odnosić się do najbardziej oddalonego w czasie i zasięgu naszych możliwości celu głównego.

Po co i jak układać biegowe cele?

Advertisment ad adsense adlogger