fbpx

Trening do maratonu – jaki powinien być minimalny tygodniowy kilometraż?

Autor: Jakub Karasek • 21.08.2018

Jack Daniels

Trenerem wywodzącym się niejako ze szkoły lydiardowskiej jest znacznie popularniejszy w Polsce Jack Daniels. On również nie stroni od dużego kilometrażu, jednak w przypadku amatorów planujących debiut na królewskim dystansie, jego podejście różni się nieco od prezentowanego przez Lydiarda. Daniels zakłada, że przebieg tygodniowy powinien być stopniowo zwiększany – średnio o kilka (8-12, 8-16) kilometrów co 3 tygodnie. Osoby, które biegają już dość systematycznie, powinny w przygotowaniach do startu na królewskim dystansie wyznaczyć sobie maksymalny zakładany przebieg tygodniowy. Według Amerykanina wśród debiutantów nie będzie on przekraczał raczej 70 km w tygodniu (Daniels pisze o 40 milach, co przelicza się na ok. 68 km, stąd zaokrąglenie do 70 km).

W całym okresie przygotowawczym proponowanym przez Danielsa maksymalny przebieg osiągany jest podczas 2 z 18 tygodni treningu. Najbardziej objętościowy okres przypada na 3 do 6 tygodni przed docelowym startem. W pozostałym okresie kilometraż jest o 10-20, a nawet 30% niższy. Można zatem podsumować, iż proponowany przez amerykańskiego trenera dystans tygodniowy dla osób szykujących się do startu w maratonie mieści się w przedziale 50-70 km, przy czym głębsza analiza metody Danielsa pozwala stwierdzić, że dopuszczalne byłyby także przebiegi o kilka kilometrów mniejsze.

Jack Daniels: „Dla mnie znaczenie ma ilość”

Advertisment ad adsense adlogger