fbpx

Bieganie dla początkujących: 3 proste sposoby na poprawę formy!

Autor: Jakub Karasek • 14.08.2019

1) Różnorodność

Wiele osób zaczynających swoją przygodę z bieganiem po prostu nie wie, jak należy trenować. Chcąc przygotować się do określonych zawodów wychodzą 3-4 razy w tygodniu, pokonując często tę samą trasę w tym samym tempie, najczęściej jeszcze o tej samej porze dnia. Początkowo takie podejście może wystarczyć do tego, by osiągnąć szybki progres, bo dla zupełnie początkującego biegacza każdy bodziec będzie sygnałem do poprawy. Jednak potencjał tego rodzaju treningu jest ograniczony.

Jeżeli należymy do grupy osób, które zawsze biegają to samo i tak samo, warto wprowadzić elementy, które nie tylko urozmaicą nasze bieganie, ale także będą nowym bodźcem dla organizmu i przyczynią się do poprawy formy. Możliwości zmian mamy wiele. Warto zróżnicować swoje treningi i jeśli np. do tej pory biegaliśmy 3 razy w tygodniu po 7 km, możemy pozostawić jeden trening tak, jak dotychczas, wydłużyć drugi trening do np. 9-10 km, a trzeci podzielić na odcinki lub skrócić i pokonać w żywszym tempie. Inna opcja to dodanie dosłownie szczypty szybszych elementów, jak np. przebieżki czy podbiegi.

Nie istnieje także żadna zasada nakazująca tydzień w tydzień biegać tak samo, co oznacza, że możemy różnicować nasze jednostki w czasie i np. w jednym tygodniu podzielić czas przeznaczony na bieganie na 3 jednostki, w kolejnym na 4. Warto przy tej okazji poszukiwać również nowych tras i terenów biegowych, a także od czasu do czasu różnicować nawierzchnię, po której biegamy. Jeszcze inna możliwość dotyczy zmian w obrębie samych jednostek treningowych, a w ten sposób przechodzimy do punktu 2.

Advertisment ad adsense adlogger