fbpx

Gadżety i akcesoria dla triathlonisty. Część druga – roweru ciąg dalszy

triathalon-cycling-racer-618750_1920

Triathlonista to gadżeciarz? Cóż, podobno w każdej legendzie jest ziarnko prawdy. W tej może nieco więcej niż tylko ziarnko. Rynek triathlonowy zewsząd bombarduje nas sprzętem, który ma pomóc nam pokonać wyścig szybciej, skuteczniej i w większym komforcie. Jednak zanim zaczniemy w popłochu kupować wszystko, co w nazwie ma napisane “tri”, warto abyśmy przyjrzeli się przydatności danego gadżetu czy akcesorium. Przydatności nie ogólnej, lecz temu, czy przyda się to właśnie nam. Potraktujmy więc te porady jako zbiór sugestii, który pomoże nam poukładać przyszłe zakupy w kolejności priorytetów.

W poprzedniej części pisaliśmy już o zegarkach z GPS, pomiarze mocy do roweru, kasku aerodynamicznym i startowym stroju aerodynamicznym z dłuższym rękawem. Wszystkie te elementy są akcesoriami związanymi ze środkową częścią triathlonu – kolarstwem. Jednak jako że jest to dyscyplina wyjątkowo prosprzętowa, temat zdecydowanie nie daje się wyczerpać w jednym artykule. W drugiej części omówimy więc kolejne gadżety rowerowe, które mogą przydać nam się do urywania kolejnych sekund podczas wyścigów.

Zanim jednak przejdziemy do akcesoriów, warto krótko omówić bodaj najważniejsze zagadnienie, czyli dylemat pomiędzy ramą szosową a triathlonową pod kątem przydatności do naszych wyścigów. Sprawa ta nie jest wcale prosta. Rower czasowy da nam przede wszystkim zysk czasowy na nieskomplikowanych trasach. Jego konstrukcja trudno się rozpędza, ale łatwo utrzymuje prędkość. Dzięki temu, że pracujemy nieco innymi grupami mięśni niż na szosówce, mamy większy komfort podczas biegania po zejściu z roweru czasowego. Z kolei rower szosowy jest bardziej uniwersalny. Możemy pojechać na nim na trening grupowy, wziąć udział w zawodach z draftingiem, swobodniej przejechać przez zatłoczone miasto. Jeżeli przyjdzie nam do głowy pościgać się w zawodach kolarskich, na rowerze czasowym – rzecz jasna – nikt nie wpuści nas na trasę.

Gdy mamy już wybrany rower, pora go trochę doposażyć. Ostrzegamy, że to niekończąca się historia… Ulepszanie roweru zdaje się nie mieć końca. Jednak zanim wpadniemy w panikę, pamiętajmy, że nic nie zastąpi porządnego, regularnego, uczciwego treningu.

Koła z wysokim stożkiem

To zdecydowanie jeden z najkorzystniejszych zakupów pod kątem zyskiwania czasu na trasie. Karbonowe koła z wysokim stożkiem potrafią zrobić odczuwalną różnicę na trasie. Jest to jednocześnie spora inwestycja, bo porządny zestaw kół nierzadko kosztuje więcej niż cały nasz rower. Koła dobierajmy pod kątem preferowanych wyścigów, naszej wagi oraz – oczywiście – budżetu. Warto inwestować w koła markowe, produkowane przez sprawdzone firmy, które dadzą nam gwarancję na to, że nie spotka nas z ich strony żaden kompletnie nieprzewidziany wypadek.

Dysk

“Ekstremalną” formą koła z wysokim stożkiem jest dysk, czyli pełne koło. Pozwala na zyskanie całkiem sporej ilości czasu na trasie, pod warunkiem, że… jedziemy wystarczająco szybko. Jest to stosunkowo ciężki sprzęt, który na pagórkowatej lub krętej trasie może nam wręcz przeszkadzać. Z taką samą sytuacją spotkamy się, jeśli po prostu jesteśmy zbyt wolni albo… ważymy mało, a na trasie spotka nas silny wiatr. Przed zakupem dysku na własność warto przetestować ten typ koła – na szczęście coraz łatwiej jest je wypożyczać.

Ceramiczne komponenty

O ceramice w rowerze krążą legendy. Jedni ją uwielbiają, inni twierdzą, że na niewiele się zdaje albo wprost przeszkadza. Jedno jest pewne – biorąc pod uwagę ceny komponentów z ceramiki, kupowanie watów wychodzi bardzo drogo. Jeśli jednak szukamy sposobów na urywanie ułamków sekund, z pewnością będzie to dobry trop.

Buty triathlonowe

Do pedałów zatrzaskowych nikogo nie trzeba przekonywać. Chyba! Jeżeli do tej pory wzbranialiśmy się przed tym systemem, najwyższa pora aby to zmienić. Gdy już zaliczymy pierwsze jazdy z butami wpiętymi w pedały (oraz – prawdopodobnie – pierwszy upadek), nie będziemy chcieli nigdy z nich rezygnować. Kolejnym etapem może być więc sprawienie sobie butów produkowanych specjalnie z myślą o triathlonie. Od butów typowo szosowych różnią się głównie typem zapięcia. Pozwalają one na włożenie stopy w but niemal od razu po wskoczeniu na rower oraz precyzyjnym zapięciu obuwia podczas siedzenia na rowerze. Większość modeli butów triathlonowych oferuje zapięcie za pomocą rzepów, bardziej zaawansowane modele zapinają się na pokrętło BOA.

Bidony aerodynamiczne

“Aero bidony” to raczej akcesoria dla tych, którzy usilnie walczą o zachowanie każdego pojedynczego wata. Na rynku istnieją bidony wraz z koszykami dopasowane do kształtu ramy roweru. Popularnym rozwiązaniem jest montowanie bidonu wraz z całym potężnym mocowaniem na kierownicy czasowej. Można także wyposażyć się w koszyk do bidonu za siodło. Uwaga – w przypadku tego ostatniego dobrze będzie przećwiczyć sięganie po bidon w bezpiecznych warunkach, na przykład na trenażerze, oraz sprawne wsiadanie na rower. W przeciwnym razie możemy trochę się zdziwić, gdy “coś” przeszkodzi nam na sprawne dosiądniecie naszego rumaka po wyjściu ze strefy T1.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Advertisment ad adsense adlogger