O czym pamiętać biegając jesienią?

fot: istock.com

fot: istock.com

Jesienią wyjście na trening staje się nieco utrudnione. Zmrok zaczyna zapadać wcześniej niż w porze letniej, temperatura spada i jest coraz chłodniej, pogoda bywa kapryśna, bo często zdarzają się opady deszczu i wieje zimny porywisty wiatr oraz niektóre osoby zaczyna dopadać niechęć do aktywności. Jednak jeśli pokonamy ,,lenia” i zdyscyplinujemy się do wyjścia na bieganie, to tylko na tym skorzystamy. Łatwiej będzie przygotować się do zimy i przetrwać ten mroźny okres, a przede wszystkim nasza forma nie spadnie drastycznie.

Realizacja celu

Odpuszczanie treningu ze względu na niepogodę może skończyć się utratą formy. Brak aktywności spowoduje przyrost wagi i osłabienie tkanki mięśniowej. Jeśli po przerwie zdecydujemy się jednak wrócić do biegania, to nie będzie to łatwe. Nasze ciało będzie cierpiało i trochę czasu potrwa zanim znów przyzwyczaimy się do obciążeń wysiłkowych. Warto więc trenować w okresie jesiennym, by nie dopuścić do spadku formy.

Odzież

Ważną kwestią dla biegacza jest jego ubiór podczas treningu. Jesień ma to do siebie, że pogoda bywa różna i potrafi bardzo szybko się zmienić. Warto więc sprawdzić w prognozach co nas czeka, żeby później nie było rozczarowania. Czasami gdy wychodzimy na trening mocno przygrzewa słońce. Jednak po chwili potrafi też zawiać mocny wiatr. Dobrze jest zatem zabrać na bieg wiatrówkę lub kurtkę przeciwdeszczową. Jesienią bardzo łatwo o przeziębienie, mimo że bywa ciepło.

W późniejszym okresie nie zapominajmy o czapce, rękawiczkach, czy chustce wielofunkcyjnej chroniącej szyję. Zwłaszcza jeśli stosujemy trening podczas, którego zatrzymujemy się, robimy rozgrzewkę statyczną lub odpoczywamy w miejscu. Wyziębienie może nastąpić dość szybko i nim się spostrzeżemy możemy doprowadzimy do przeziębienia. Jednak należy pamiętać, że ubieranie się zbyt ciepło może skutkować też przegrzaniem organizmu. To również nie jest korzystne dla zdrowia. To nic, że wychodząc na trening będziemy odczuwać lekki chłód. Przecież po kilku minutach biegu ciało się rozgrzeje i komfort powróci. Jeśli chodzi o odzież ubieraną na dolne części ciała, to kiedy jest ciepło nic nie stoi na przeszkodzie, żeby założyć krótkie spodenki. Jednak w chłodniejsze dni dbajmy o to, żeby nasze mięśnie się nie wychłodziły i wtedy lepiej jest ubrać długie spodnie lub legginsy.

Obuwie

Wiele osób trenuje w parkach, po leśnych ścieżkach, czy biega po nierównym i trawiastym podłożu. Po opadach jest ono śliskie i mniej stabilne. Spadające z drzew liście zasłaniają nierówności, dołki, wyżłobienia w podłożu oraz kamienie i wystające korzenie drzew. Dlatego buty w jakich biegamy muszą dobrze trzymać się nawierzchni i odpowiednio stabilizować stopę. Powinny być przystosowane do trailu z bieżnikiem, który nie będzie ślizgał się po śliskiej i nierównej nawierzchni.

Bezpieczeństwo na drodze

Jesienią szybciej zapada zmrok. Biegacze powinni więc, być dobrze widoczni zarówno poruszając się poboczem ulic, jak i po chodnikach. Trzeba zaopatrzyć się w odzież biegową z elementami odblaskowymi. Jeśli jest ich zbyt mało, to dobrym rozwiązaniem będzie założenie opasek odblaskowych oraz świecących bransoletek działających na baterie. Najlepiej jednak jest biegać z latarką czołową. Będziemy widoczni z daleka, ale też właściwie oświetlimy sobie drogę, po której będziemy się poruszać. Oczywiście najlepiej jest wybierać płaski asfalt, jednak często zdarza się, że biegamy po chodnikach, czy drogach szutrowych o nierównym i niestabilnym podłożu. Dlatego latarka czołowa jest w takim wypadku wręcz koniecznością, żeby nasz trening nie skończył się wywrotką, potknięciem, czy też kontuzją stawu skokowego.

Bieganie po zmroku ze słuchawkami na uszach nie jest dobrym rozwiązaniem. Możemy przecież nie usłyszeć nadjeżdżającego pojazdu, czy też szczekającego psa, który będzie chciał nas zaatakować. Starajmy się biegać w miejscach uczęszczanych przez innych, a o swoim wyjściu na trening dobrze jeśli powiadomimy znajomych, czy najbliższe nam osoby.

Odżywianie podczas treningów

Wiele osób czeka na jesienną porę, bo jest chłodniej i wtedy łatwiej im się trenuje. Nie czują pragnienia, więc biegną czasami dłużej niż planowali. To niestety jest złudne i błędne myślenie. Podczas chłodnych dni organizm również się poci i odwadnia. Należy zatem pamiętać, aby przed treningiem, w trakcie i po przyjmować płyny, które będą uzupełniały braki. Nie zapominajmy także o żelach i batonach energetycznych, które dodadzą sił i nie pozwolą na zbyt duży spadek poziomu glikogenu. Co do napojów, to lepiej nie popijać zimnych, a takie o temperaturze pokojowej.

Trening

Trenowanie jesienią to bardzo przyjemny czas. Kiedy przygrzewa słońce, ale nie jest zbyt gorąco, wtedy aż się chce zostać dłużej na powietrzu. Jednak, gdy robi się chłodniej, a zwłaszcza wieje wiatr, wtedy należy pamiętać, żeby nie doprowadzić do wychłodzenia organizmu. Lepiej jest po truchcie od razu przystąpić do treningu właściwego, a jeśli już zamierzamy zrobić rozgrzewkę, to niech będzie ona przeprowadzona w ruchu. Pomijamy wtedy statyczne ćwiczenia, a przechodzimy do dynamicznych. Odpoczynek po interwałach też należy wykonać w truchcie, a nie w miejscu. W bardzo chłodne dni rozciąganie po zakończonym treningu wykonajmy już w mieszkaniu.

Na zdrowie

Jesień to okres wzmożonych zachorowań i łapania różnych infekcji. Jeśli jesteśmy przeziębieni, to lepiej będzie odpuścić sobie trening, żeby jeszcze bardziej nie osłabić organizmu. W chłodniejsze pory warto zadbać o to, żeby dostarczać organizmowi produktów zawierających duże dawki substancji odżywczych, zwłaszcza witaminy C, co skutecznie wzmocni odporność organizmu. Odpoczynek, sen i jak najmniej sytuacji stresowych również korzystnie wpłynie na naszą regenerację po bieganiu.

Jedno przemyślenie nt. „O czym pamiętać biegając jesienią?

  1. Advertisment ad adsense adlogger