fbpx

Odchudzamy smakołyki! Jak zrobić niskokaloryczne słodycze?

Domowe lody z owoców. Jak zrobić niskokaloryczne słodycze? Fot. Istockphoto.com 

Ci, w których żyłach nie płynie czekolada, mogą zastąpić słodycze owocami. W bardzo różnej postaci… Fot. Istockphoto.com

Można zrezygnować z fast foodów, można prowadzić zdrowy tryb życia, dbać o higienę snu itd. Ale słodycze czasem naprawdę są potrzebne do szczęścia! Podpowiadamy kilka patentów, które pomogą odchudzić przygotowywane przez nas pyszności.

Zdrowsze wypełniacze

Podstawą większości słodkich wypieków jest mąka. Zazwyczaj mąka pszenna. Pierwszym krokiem do „uzdrowienia” wypieku może być zmiana mąki na inną, bardziej wartościową. Jedno z rozwiązań to mąka razowa. Taka mąka – czy to pszenna, żytnia czy inna – to mąka powstająca z ziaren zmielonych tylko raz. Zawiera otręby (które mają w sobie dużo błonnika, witamin i makro- oraz mikroelementów) i ma ciemniejsze zabarwienie niż zwykła mąka, która jest przesiewana wielokrotnie.

Mąka żytnia – nawet z pełnego przemiału – również dostarczy organizmowi więcej dobrych składników niż pszenna. Zawiera alkaloidy obniżające cholesterol, zapobiega miażdżycy, może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych. Ma też niższą zawartość skrobi niż mąka pszenna. Należy jednak pamiętać, że mąka żytnia jest trudniej przyswajalna niż mąka pszenna. Ma też inny smak, co może mieć znaczenie dla wypieku.

Na rynku dostępne są też inne rodzaje mąki pszennej – mąka orkiszowa (orkisz to stara odmiana pszenicy) oraz mąka z pszenicy durum. Tę drugą stosuje się do produkcji makaronów i kasz kus-kus. Orkisz zawiera dużo błonnika, żelaza i nasyconych kwasów tłuszczowych. Taka mąka wpływa na konsystencję wyrabianego ciasta – jest ono bardziej kleiste.

Warto też eksperymentować z mieszankami mąk. Część mąki pszennej z przepisu może zastąpić mąka kukurydziana, gryczana (ma dość charakterystyczny smak), ryżowa, owsiana, jęczmienna, z prosa. Dla kulinarnych poszukiwaczy w sklepach ze zdrową żywnością czekają takie wynalazki jak mąka z amarantusa, arachidowa, z pestek dyni, pestek słonecznika, sojowa, z kasztanów czy z ciecierzycy. Warto je jednak najpierw wypróbować, żeby przekonać się, jaką nutę smakową nadają wypiekowi i jak zmieniają konsystencję ciasta.

Można też zupełnie zrezygnować z mąki w cieście, a w roli wypełniacza wykorzystać zmielone orzechy lub płatki owsiane. Świetnie sprawdzą się migdały (najlepiej bez skórki), laskowe lub włoskie. Konieczne będzie użycie dobrego blendera.

Orzechy nerkowca - mają stosunkowo najwięcej węglowodanów

Zmielone orzechy świetnie nadają się jako zastępnik (całkowity lub częściowy) w cieście. Fot. istockphoto.com

Konkret w cieście

Ciasto marchewkowe to popularny smakołyk, do którego jednak nie wszyscy mają w pierwszej chwili zaufanie. Bo jak to tak – warzywo w cieście? Po pierwszym gryzie okazuje się na szczęście, że marchewka w połączeniu z ciastem i przyprawami (np. cynamonem, gałką muszkatołową), to harmonijny zestaw.

Jeśli w kuchni nie brak ci odwagi, możesz eksperymentować z kolejnymi warzywami. Tak, nadal mówimy o słodkich wypiekach! Do ciasta przygotowanego np. z 4 jajek, 100 ml oliwy, 1,5-2 szklanek jakiejś mąki (mieszanki lub z dodatkiem orzechów) i proszku do pieczenia można dorzucić startą na cienkie wiórki dynię, cukinię albo kabaczek. Do tego ulubione przyprawy, trochę cukru (o tym za chwilę) i zdrowe ciasto gotowe! Na stole pojawi się nie tylko nowy smak, ale też wypiek, który zrobi wrażenie na degustatorach. Trzeba być przygotowanym na dzielenie się przepisem!

ciasto czekoladowe Fot. Marta Tittenbrun

Przykład ciasta czekoladowego z wykorzystaniem cukinii. Zamiast mąki użyta była kasza jaglana. Fot. Marta Tittenbrun

Zamiast słodkich ulepków

Zacznijmy od cukru. Czy da się go czymś zastąpić? Oczywiście. Pierwszy na myśl przychodzi miód. Biały cukier to cukier prosty (tzw. monosacharyd) i w tej kwestii miód go nie przewyższa – też w większości składa się z cukrów prostych (glukozy, fruktozy i maltozy). To, co działa na jego korzyść, to zawartość dodatkowych wartościowych składników odżywczych. Miód jest bogaty w kwasy organiczne (glukonowy, jabłkowy i cytrynowy), enzymy, zawiera też witaminy, kwas foliowy, kwas pantotenowy i biotynę.

Inny zastępnik białego cukru to melasa, która jest produktem ubocznym podczas wytwarzania tegoż cukru. Ma konsystencję gęstego syropu o ciemnobrązowej barwie. Wyróżnia się melasę uzyskaną przy produkcji cukru buraczanego lub przy produkcji cukru trzcinowego. Melasa jest bogatym źródłem żelaza niehemowego.

Kolejna propozycja to ksylitol, który nazywany jest cukrem brzozowym, choć tak naprawdę cukrem nie jest. Z chemicznego punktu widzenia jest… alkoholem. Ksylitol ma działanie przeciwpróchnicze (dlatego jest dodawany do niektórych gum do żucia i cukierków), stosują go także diabetycy (ksylitol jest metabolizowany przy niewielkim udziale insuliny). Ma dużo niższy indeks glikemiczny niż glukoza czy sacharoza.

Następny egzotyczny słodzik to stewia. Jest to słodka roślina pochodząca z Ameryki Południowej, a na rynku spożywczym takiej samej nazwy używa się w stosunku do naturalnego słodzika z niej pochodzącego. Stewia uważana jest jako dodatek nietuczący, ma zerowy indeks glikemiczny.

Ci, którzy nie lubią wycieczek po sklepach ze zdrową żywnością albo żal im pieniędzy na takie eksperymenty, mogą zamiast cukru używać suszonych owoców. Namoczona w wodzie (przez kilka godzin lub przez noc) i zmiksowana na pulpę suszona śliwka czy morela doskonale zastąpią biały cukier w cieście. Warto też wypróbować w tej roli daktyle.

Suszone owoce mogą być z powodzeniem wykorzystane także do tworzenia najróżniejszych smarowideł. Namoczoną suszoną morelę można zmiksować z pomarańczą i nawet nie trzeba dodawać cukru. Daktyle i śliwki zmiksowane z dwiema łyżkami gorzkiego kakao dadzą zdrowy, mniej tuczący, a też pyszny zastępnik Nutelli. Do smarowideł można dorzucać zmielone orzechy lub wiórki kokosowe.

Inne słodycze w wersji light

Teraz coś ze szczególną dedykacją dla dzieci. W zdrowszej wersji można przyrządzić ptasie mleczko, galaretę lub kisiel. Ptasie mleczko można zrobić z mleka z dodatkiem wanilii (lub sojowego mleka waniliowego) i żelatyny. Zastygnięta pianka nadaje się do wyjadania łyżeczką z miseczki lub przekładania tortu. Można też dodać do niej polewę czekoladową.

Galaretka w zdrowszej wersji będzie równie prosta do wykonania jak te z proszku. Pozbawiona jednak będzie chemii i białego cukru. Domową galaretkę można zrobić z… soku owocowego i żelatyny. Wystarczy wzią litr wybranego soku, odlać z niego szklankę i podgrzać. W gorącym soku rozpuścić 8-10 łyżeczek żelatyny instant, po czym zmieszać z resztą soku (już bez podgrzewania). Przygotowany płyn można rozlać do salaterek lub całość wlać np. do dużego, płaskiego naczynia i po zastygnięciu kroić na niewielkie kawałki.

Domowy kisiel to też rzecz prosta w przygotowaniu i na pewno zdrowsza niż te kupowane w torebkach. Kisiel własnej roboty można przygotować z owoców (świeżych lub mrożonych) albo z soku owocowego. Do tego potrzebna będzie jedynie woda i mąka ziemniaczana, która nadaje kisielowi… kisielowatości.

Koktajle bananowy i truskawkowy Fot Istockphotocom

Koktajle owocowe lub jogurty z dodatkiem owoców mogą być lepszymi zamiennikami słodkich deserów. Fot. istockphoto.com

A może bez słodyczy?

Ci, u których w żyłach nie płynie czekolada, mogą zastanowić się nad zrezygnowaniem ze słodyczy w normalnym rozumieniu tego słowa. Może silny głód słodkiego zastrzyku zaspokoją owoce? Te najsłodsze to banan, pomarańcza, dojrzały ananas, czerwone czereśnie (sezonowo). Im bardziej dojrzałe owoce, tym słodsze i tym lepiej zaspokoją nasz głód do słodyczy. Jeszcze lepsze będą owoce suszone. Daktyle, suszone morele i śliwki – to przekąski, dzięki którym dostaniemy zastrzyk cukru, jakiego potrzebowaliśmy.

Zamiast kalorycznego ciacha czy batona w roli szybkiego deseru może wystąpić: sałatka owocowa np. z dodatkiem miodu, mieszanka studencka, duszone jabłka z cynamonem (bez dodatku cukru będą wystarczająco słodkie), jogurt z dżemem lub miodem albo chipsy jabłkowe (do kupienia w większych sklepach spożywczych).

Konkretne przepisy na zdrowe desery dla biegaczy znajdziesz TUTAJ.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Advertisment ad adsense adlogger