Jak zdobyć DSQ w triathlonie?

ironman-713681_1280

Celem każdego z nas jest ukończenie zawodów możliwie jak najszybciej. Niektórzy biorą to trochę zbyt dosłownie… Co zrobić, aby mieć pewność, że zakończymy rywalizację naprawdę szybko – jeszcze sporo przed oficjalną linią mety?

Wejdź do wody się rozgrzać (w zawodach serii IRONMAN)

Agnieszka Jerzyk, dwukrotna reprezentantka Polski na igrzyskach olimpijskich, ku swojemu zdziwieniu otrzymała żółtą kartkę za to, że przed rozbrzmieniem wystrzału startera weszła do wody na rozgrzewkę. W zawodach ITU jest to zupełnie normalne i pożądane, aby popływać przed startem; w serii IRONMAN najwyraźniej wychodzi się z założenia, że dystans jest na tyle długi, że wystarczy rozgrzewka na lądzie.

Pokaż c… ciało

Przepisy sportowe mówią wyraźnie: nagość jest niedozwolona. W pojęciu nagości zawierają się także nieubrane męskie torsy. Obecnie uczestnicy zawodów rangi mistrzowskiej, aby zostać dopuszczeni do startu, muszą posiadać strój startowy z suwakiem z tyłu. Żeby nie kusiło…

Wyjedź komuś na czołówkę

Zasady bezpieczeństwa na trasie rowerowej są w triathlonie szczególnie ważne. Czujność podczas tej części zawodów należy zachowywać nieustannie, a zwłaszcza na odcinkach, które jedzie się „na agrafkę” – tam, gdzie mijamy się z zawodnikami nadjeżdżającymi z naprzeciwka. Przekraczanie osi jezdni jest surowo zabronione. Jeśli sięgasz po bidon, żel albo odwracasz się, żeby sprawdzić, czy twoja przewaga nad rywalami rośnie, rób to bardzo uważnie. W przeciwnym razie ostrzeżenie od sędziego może być najmniej dotkliwą z możliwych konsekwencji.

Biegnij z supportem

Podczas zawodów zabronione jest przyjmowanie jakiejkolwiek pomocy z zewnątrz. Dotyczy to między innymi poruszania się po trasie w towarzystwie „swojego” rowerzysty jadącego równolegle do nas, przyjmowania od kibicujących znajomych jedzenia i picia a także nieco mniej oczywistych rzeczy, takich jak np. oddanie komuś z zewnątrz bluzy lub jakichkolwiek innych akcesoriów. Niedozwolone jest także przekraczanie mety w towarzystwie osób trzecich, w tym dzieci. Dlaczego? Wbrew temu co uważają niektórzy, nie jest to złośliwość organizatora, lecz wyraz jego troski o nasze bezpieczeństwo. Nie tak rzadko zdarza się, że po przebiegnięciu linii mety organizm zawodnika zdaje sobie nagle sprawę z tego, że jest naprawdę wykończony – w przypadku nagłego odcięcia prądu, omdlenia, nasze dziecko zostanie bez opieki w strefie finiszera, do której nie będzie miał dostępu żaden inny opiekun. Nie zafundujemy mu wówczas miłego wspomnienia z zawodów sportowych…

Słuchaj muzyki, sprawdzaj fejsbuka

Słuchanie muzyki przez słuchawki, jak i każde inne używanie sprzętu elektronicznego podczas rywalizacji w zawodach sportowych jest surowo zabronione. To również kwestia bezpieczeństwa – bezwzględnie musimy być w stanie usłyszeć nadjeżdżający pojazd, nadbiegającego zawodnika czy komunikaty dawane przez obsługę trasy.

Ściągnij kask

Przez cały czas, gdy mamy kontakt ze swoim rowerem, powinniśmy mieć na głowie kask. Gdy wbiegamy do strefy T1, pierwszą rzeczą jaką zrobimy, powinno być założenie go. Zdejmujemy kask dopiero wtedy, gdy nasz dwukołowy rumak z powrotem zawiśnie na belce w T2. Gdy biegniemy z rowerem do tzw. belki startowej, czyli miejsca, w którym wsiadamy na rower, jesteśmy już w kasku – zapiętym!

Bądź burakiem

O tym chyba nie trzeba wspominać – śmiecenie na trasie poza strefami zrzutu (zazwyczaj znajdują się zaraz za nawrotami), drafting, skracanie trasy, werbalne lub fizyczne przejawy agresji w stosunku do obsługi trasy, sędziów czy innych uczestników zawodów skutkują natychmiastową dyskwalifikacją.

Czy zdarzyło Ci się dostać żółtą/czerwoną kartkę podczas zawodów triathlonowych?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *