fbpx

Bieganie minimalistyczne nie takie bezpieczne?

kontuzja kolana

Fani obuwia minimalistycznego często uważają, że ich wybór jest najlepszy z możliwych. Buty minimalistyczne mają być bardziej efektywne, minimalizować ryzyko kontuzji i generalnie są dobre na wszystko. Jak się okazuje, nie do końca tak jest.

Buty minimalistyczne z całą pewnością nie są bardziej efektywne od klasycznych butów, co już zostało potwierdzone w wielu badaniach. Po prostu jeśli amortyzacji jest mało,ciało przejmuje tą funkcję. Do jej wykonania potrzebuje dodatkowej energii i nawet niższa masa nie zrekompensuje tych strat. Okazuje się także, że cudowne właściwości zdrowotne, a konkretnie zmniejszenie ryzyka kontuzji też nie jest takie oczywiste. Pan Jonathan Sinclair (Centre for Applied Sport and Exercise Sciences, School of Sport and Wellbeing, College of Health & Wellbeing, University of Central Lancashire, United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) przeprowadził badanie którego celem było sprawdzenie jakie siły działają w czasie biegania boso, w butach minimalistycznych oraz w normalnych butach. Badanie odbywało się na bieżni i zostało wykonane na grupie 15 mężczyzn którzy biegali w tempie 4m/s. Zostały zmierzone obciążenia, jakie powstają na w kolanie, konkretnie na łączeniu kości piszczelowej i udowej. Wyniki wypadły następująco:

  • Buty klasyczne 106.63 BW/s
  • Bieganie boso 173.87 BW/s
  • Vibram five fingers  160.17 BW/s
  • Merrell 155.32 BW/s
  • Inov-8 167.79 BW/s
  • Nike free 144.72 BW/s

Jak widać największe chwilowe obciążenia powstały w czasie biegu boso oraz w butach minimalistycznych. W Nike Free, które tylko są utrzymane w tym nurcie, obciążenia były znacznie mniejsze, natomiast w butach klasycznych – najmniejsze. Jak twierdzi autor badania, te dane pokazują, że osoby używające butów minimalistycznych lub biegające boso mogą być bardziej narażone na kontuzje kolan niż użytkownicy zwyczajnych, amortyzowanych butów.

Jedno przemyślenie nt. „Bieganie minimalistyczne nie takie bezpieczne?

  1. Nie zgadzam się z tym artykułem co z tego ze siła jest większa jak nie ma żadnej mowy o tym jak pracują mięśnie w butach amortyzowanych klasycznych i jak upośledza to układ ruchu i jak działa w dłuższym okresie ich używania, niestety nie na korzyść. Głównie znaczenie ma tu drop , najciekawsze jak ludzie kiedyś dawali sobie radę bez tych wszystkich “cudnych wspomagań”. Badanie nic nie udowadnia poza siłą działającą przy lądowaniu a ogólnie już go nie ma. Czy jest jakiś dowód że ktoś tą kontuzje przez to złapał ? Za to są udowodnione przykłady osób które miały straszne problemy z nogami w butach a po przejściu na buty naturalne pozbyli się tych dolegliwości. Oczywiście ma na to wpływ wiele czynników i ze względu na to iż upośledzamy nasze nogi przez buty od lat , przejście na nie nie może odbyć się z dnia na dzień to logiczne. Sam biegam w minimalach i nie pamietam kiedy miałem jakąś kontuzje a 1 trening w starych amortyzowanych butach dla testu sprawił u mnie ból kolan po 16km czy nie jest to nic dziwnego ?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Advertisment ad adsense adlogger