fbpx

Fartlek, czyli zabawa biegowa – co to jest i jak się je wykonuje

Autor: Jakub Karasek • 28.02.2019

istock.com

Przeglądaj plany treningowe często możemy natknąć się na treningi określane mianem “fartlek” czy “zabawa biegowa”. Najwięcej tego typu jednostek przypada na ogół na okres budowania podstaw formy oraz przejściowy pomiędzy bazą a treningiem specyficznym. Czym jest fartlek i jak mogą wykorzystać go w swoim treningu amatorzy?

Fartlek czyli zabawa biegowa

Prawdopodobnie wszyscy nasi czytelnicy o tym wiedzą, ale na wypadek, gdyby ktoś jeszcze się uchował, wyjaśniamy: wyraz fartlek pochodzi z języka szwedzkiego i określa “zabawę prędkością”. W Polsce najpowszechniej spotykane określenie tego typu treningu to „zabawa biegowa”. Ujmując sens fartleku w jednym zdaniu, można powiedzieć, że jest to po prostu bieg ciągły, w trakcie którego wielokrotnie zmieniamy tempo. O tym, z jakimi prędkościami będziemy biegać możemy decydować sami podczas treningu, ale równie dobrze możemy trzymać się wcześniej określonej struktury. Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia (i ewentualny plan treningowy).

Cel fartleku

W kontekście treningowym fartlek może spełniać szereg funkcji: od niemal całkowicie tlenowego, bardzo łagodnego biegania przez środek specyficzny do docelowego dystansu aż po niezwykle intensywne wsparcie szybkościowe. Ten typ treningu nie ma zatem określonego jednego nadrzędnego celu, a wszystko zależy od tego, jak skomponujemy daną jednostkę. To sprawia, że fartlek jest niezwykle uniwersalnym środkiem treningowym i może znaleźć się dla niego miejsce w każdym planie.
Pomimo powyższych zastrzeżeń, najczęściej z zabawami biegowymi możemy spotkać się w okresie przedsezonowym, gdzie stanowią przerwę w monotonii codziennych rozbiegań. W tej sytuacji fartlek staje się po prostu urozmaiceniem, a także spełnia rolę pewnej podbudowy pod bardziej wymagające treningi na kolejnych etapach przygotowań do sezonu. W wielu planach początkowo mamy do czynienia z luźną zabawą biegową, w której dużą swobodę w zakresie kompozycji szybszych i wolniejszych odcinków pozostawia się zawodnikowi. Wraz ze zbliżaniem się do kolejnych etapów przygotowań, fartlek zyskuje coraz bardziej ustrukturyzowaną formę, aż w pewnym momencie zastępuje go trening interwałowy. Jest to tylko jeden z pomysłów na wykorzystanie tego środka treningowego, gdyż są zawodnicy, którzy wykonują zabawy biegowe przez cały rok, na każdym etapie przygotowań.

To tylko fragment artykułu. Pozostałą część znajdziesz w nr 9/2019 tygodnika BIEGANIE. 

wiecej-znajdziesz-w-tygodniku-bieganie-3

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Advertisment ad adsense adlogger