fbpx

Triathlon > TRI: Sprzęt > Triathlon

Koła aero – krótki przewodnik

Wiosna, pierwsze jazdy „na krótko”, entuzjazm. Oczywiście szybko zauważamy, że ubiegłoroczny sprzęt nie nadąża już za nami. Najwyższy czas wprowadzić jakieś zmiany w rowerze, a pierwszy wybór pada zazwyczaj na koła. Aerodynamiczne, bo przecież nie jakieś woły robocze.

Które z kół wybrać? – to wcale nie taka łatwa sprawa. Teoretycznie są one łatwe do sklasyfikowania dzięki nieprzebranym sprawdzianom w tunelach aerodynamicznych. W praktyce nie jest to takie proste, ponieważ stosuje się różne procedury podczas testu. Koła są mierzone z oponami lub bez, na rowerach, oddzielnie, przy różnych prędkościach i kątach strumienia powietrza. Dodatkowo dochodzą kwestie wagi, sztywności bocznej oraz poprzecznej wykorzystywanych materiałów. Ilość zmiennych jest tak duża, że nie jestem w stanie podać metody na ujednolicenie kryteriów oceny. Możemy jednak spróbować zapoznać się z głównymi problemami w budowie aerodynamicznych kół rowerowych.

Wysoki profil

Najbardziej efektywną formą zmniejszenia oporów powietrza jest pełne koło. Nie może być ono jednak stosowane w wyścigach szosowych (poza jazdą na czas) oraz przy silnym wietrze. Logika podpowiada więc, że im wyższy profil, tym bardziej zbliżamy się do ideału. W rzeczywistości nie ma to tak bezpośredniego przełożenia. Niski stożek potrafi być nawet bardziej efektywny w przypadku wiatru czołowego. Wyższe obręcze radzą sobie lepiej, gdy wiatr naciera na nas pod pewnym kątem, z boku (a jest to zdecydowana większość sytuacji). Niestety lepsza aerodynamika okupiona jest słabszą stabilnością jazdy. Wybierając właściwy model, musimy kierować się kompromisem pomiędzy teoretycznym zyskiem a bezpieczeństwem jazdy.

Szeroka obręcz

Mavic do pełnej integracji opony z obręczą stosuje dodatkową taśmę łącząca te dwa elementy

Mavic do pełnej integracji opony z obręczą stosuje dodatkową taśmę łącząca te dwa elementy

Koncepcja szerokiej obręczy wzięła się z chęci dopasowania jej do opony. Teoretycznie im węższe koło, tym lepiej może przecinać wiatr. Problem jednak w tym, że to właśnie opona tworzy powierzchnię natarcia. A skoro nie można jej zbytnio zmniejszyć z racji jej użyteczności w realnych warunkach, trzeba dopasować obręcz tak, aby nie powstawały zawirowania powietrza pomiędzy tymi elementami koła. Niektórzy producenci jak Zipp czy Mavic proponują nawet specjalne zestawy opona-koło mające tworzyć idealną całość.

„Tępe” wykończenie

Dawniej obręcze aero były ostro zakończonymi stożkami, w nowszych konstrukcjach wykorzystuje się bardziej zaokrąglony profil. Jest to efekt tej samej koncepcji, która ma zastosowanie w nowoczesnych kaskach do jazdy na czas. Pozbycie się ostrego ogona pozwala na lepszy przepływ powietrza przy bocznym wietrze oraz w przypadku kół na znacznie większą ich stabilność w trakcie jazdy.

Ile tak naprawdę zyskamy na kołach?

Tego nie jesteśmy w stanie sprawdzić. Koło na rowerze, w szczególności tylne, gdzie przepływ powietrza zakłócony jest przez obracające się pedały i nogi zawodnika, jest w zasadzie „niepoliczalne”. Występuje tu zbyt wiele zmiennych. Możemy jednak pokusić się o porównanie modeli z różnych testów, przeliczając współczynniki oporu aerodynamicznego na moc potrzebną do napędzenia koła przy naszej typowej prędkości startu (zazwyczaj dane takie podaje się dla prędkości 40 km/h lub więcej, ale na potrzeby amatora wystarcza ok. 35 km/h). Okazuje się wtedy, że różnice pomiędzy modelami z podobnej półki są minimalne i występują zwykle tylko w przypadku pewnych kątów. Wyrażając liczbami, rzadko jest to więcej niż 10 Watt. Większe różnice możemy spotkać nawet pomiędzy oponami w oporach toczenia, nie mówiąc już o strojach, bidonach czy kaskach – czyli elementach wyposażenia znacznie tańszych niż zestaw kół.

Pozostaje jeszcze jeden parametr – „współczynnik przyjemności z jazdy”. W ostatecznym rozrachunku może być on naszym usprawiedliwieniem dla uległości wobec chęci posiadania nowego sprzętu.

Chcesz być zawsze na bieżąco? Polub nas na Facebooku. Codzienną dawkę motywacji znajdziesz także na naszym Instagramie!
mm
Maciej Żywek

Podoba ci się ten artykuł?

3.5 / 5. 2

Przeczytaj też

Już można zapisać się na 14. Bieg Fabrykanta – jedną z najbardziej klimatycznych „dych” w centralnej Polsce! Start 30 sierpnia o godzinie 18:30 w sercu Łodzi to nie tylko świetna okazja, by sprawdzić swoją formę […]

Bieg Fabrykanta: jedna z najbardziej klimatycznych dyszek w centralnej Polsce. Zapisy trwają!

Już ponad 3,6 tys. osób zapisało się na 12. PKO Białystok Półmaraton, co oznacza, że dostępnych jest jeszcze tylko około 400 miejsc z nowej puli 4 tys. numerów startowych. Wszystko wskazuje na to, że w […]

Ostatnie 400 miejsc na 12. PKO Białystok Półmaraton

Bieg Konstytucji 3 Maja coraz bliżej! Już w sobotę tysiące biegaczy wspólnie uczci jedno z najważniejszych świąt państwowych, biorąc udział w pierwszej tegorocznej odsłonie Warszawskiej Triady Biegowej. W tym roku limit uczestników został zwiększony do […]

33. Bieg Konstytucji 3 Maja: Czas na sportowe święto w sercu stolicy!

Mistrzostwa Polski, maraton w Londynie, Adizero: Road to Records – ostatni weekend obfitował w ciekawe wydarzenia biegowe. Dla tych, którzy chcą być na bieżąco, przygotowaliśmy krótkie podsumowanie wydarzeń z ostatnich dni. Adizero: Road to Records […]

Rekordy Polski, świata i Guinessa – co to był za weekend!

W tym roku obchodzimy 1000-lecie koronacji pierwszego króla Polski. W obchody tej rocznicy (milenicy?) włączyli się także organizatorzy imprez biegowych. Jednym z projektów organizowanych z tej okazji jest cykl Stolice Milenium. Czym jest, na czym […]

Stolice Milenium – okazja na to trofeum zdarza się raz na 1000 lat. Dosłownie!

Jak zacząć biegać?

Ciepła, wiosenna pogoda, która towarzyszy nam w ostatnich dniach sprawia, że wiele osób nabiera ochoty na aktywność fizyczną. Szybko jednak natrafiają na wątpliwości i pytania – Jak zacząć biegać? Jak powinny wyglądać biegowe początki? Jak […]

Jak zacząć biegać? Plan dla początkujących biegaczy

Bernard Kiprotich Too z Kenii zwycięzcą PKO Gdynia Półmaratonu. Pokonał trasę w czasie 1:03:54. Wśród kobiet najszybsza była jego rodaczka – Valentine Jebet, która potrzebowała 1:10:24 na dotarcie do mety. Pierwszym Polakiem, który przekroczył linię […]

Rekord Polski M45 wśród mężczyzn i debiut w półmaratonie Mistrzyni Europy. Podium należało jednak do Kenijczyków – PKO Gdynia Półmaraton za nami!

5 tysięcy osób pobiegnie w biegu głównym. W PKO Gdynia 5K oraz biegach dziecięcych Frugo Kids Run ponad tysiąc. W trakcie biegowego weekendu będzie śniadanie dla zawodników i rywalizacja rodziców z wózkami. Podczas konferencji prasowej […]

Gdynia czeka na biegaczy. PKO Gdynia Półmaraton startuje już w ten weekend!

Wygraj pakiet startowy na jeden z najpiękniejszych półmaratonów świata!
Weź udział