Co, gdzie i jak? Chudy Wawrzyniec – 9 sierpnia
Fot. Piotr Dymus
W tym roku odbędzie się dopiero trzecia edycja biegu, a chociaż organizatorzy zwiększyli limit miejsc o kilkaset, pakiety rozeszły się jak świeże bułeczki, a prawie 150 osób wciąż czeka na liście rezerwowej. Co trzeba wiedzieć tuż przed startem w ultramaratonie w Beskidzie Żywieckim?
Podstawowe informacje:
Termin: 9 sierpnia 2014 r. (sobota)
Miejsce: Rajcza k. Żywca
Start: 4:00 z amfiteatru w Rajczy
Dystanse: 50+ km, 80+ km (ostateczną decyzję o wyborze dystansu można podjąć na trasie)
Limit czasu: 16 godzin (dla obu dystansów)
Strona zawodów: www.chudywawrzyniec.pl
Fot. Piotr Dymus
Parametry trasy
Tak samo jak podczas dwóch poprzednich edycji biegu – ostateczną decyzję o wyborze dystansu uczestnicy mogą podjąć na trasie – przy punkcie na Wielkiej Rycerzowej (nieco za 40. kilometrem biegu). Ta trasa 50+ km skręca w lewo w kierunku Muńcoła, a 80+ km biegnie dalej w stronę Przełęczy Przysłop. Obie trasy mają metę przy amfiteatrze w Ujsołach.
Na trasie 50+ na uczestników czeka 2229 m podejść, a na trasie 80+ – ponad 3448 m. Aby odpowiednio rozłożyć siły na całym dystansie, warto wcześniej zapoznać się z profilem trasy i spróbować go zapamiętać lub jeszcze przed wyjazdem z domu wydrukować go sobie w niewielkim formacie i studiować uważnie przed biegiem oraz w jego trakcie. Wtedy żadne podejście nas nie zaskoczy i będziemy wiedzieli, ile dorzucić do pieca podczas zbiegu i pod górkę – żeby nie przeszarżować, ale też się specjalnie nie oszczędzać. Profile trasy nie będą umieszczone na numerach startowych.
Podczas biegu warto mieć ze sobą zegarek z GPS-em, żeby na bieżąco kontrolować dystans. Trzeba wiedzieć, że na trasie nie będzie oznaczeń kilometrów – znane są tylko kilometry, na których będą punkty żywieniowe, ale pozostałe odcinki nie będą oznakowane. Kontrola kilometrów pomoże nie tylko lepiej rozłożyć siły (wiemy, jaki dystans jeszcze przed nami), ale też rozplanować picie i jedzenie na trasie (wiemy, za ile będziemy mogli uzupełnić zapasy).
Każdy uczestnik biegu otrzyma mapę z zaznaczoną trasą. Rozrysowana trasa dla obu dystansów dostępna jest tutaj.
Punkty żywieniowe na trasie
Na trasie 50+ będzie jeden punkt żywieniowy (Schronisko PTTK na Przegibku), a na trasie 80+ – dwa punkty żywieniowe (Schronisko PTTK na Przegibku oraz na Przełęczy Glinka). Co ważne – na punktach nie będzie pojemników jednorazowych, trzeba więc być przygotowanym na uzupełnianie własnego naczynia/pojemnika napojami dostępnymi na punkcie. Szczegóły dotyczące punktów żywieniowych zostaną podane w komunikacie technicznym. Zawodnicy mogą również korzystać z oferty schronisk spotkanych na trasie, natomiast nie mogą korzystać z zapasów przygotowanych przez kibiców.
Punkty kontrolne, żywieniowe oraz limity czasowe w poszczególnych miejscach
Co robić po przyjeździe na miejsce?
Przed rozpoczęciem imprezy biuro zawodów będzie zlokalizowane w szkole w Rajczy (Szkoła Podstawowa nr 1 im. Ks. Józefa Tischnera, Rynek 2, 34-370 Rajcza) i będzie ono działać w piątek od godziny 14:00. Ze względu na dużą liczbę uczestników będzie działała także druga baza zawodów – w szkole w Ujsołach, która po rozpoczęciu biegu stanie się biurem zawodów. Adres szkoły w Ujsołach to: ul. Ks. Prałata Józefa Piotrowskiego 6 (Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Sygietyńskiego). Baza w Ujsołach również będzie działać od piątku od godziny 14:00.
W ramach opłaty wpisowej każdy uczestnik ma zapewniony nocleg (2 noce) w warunkach turystycznych (własny śpiwór i karimata) – przydzielanie miejsc (w Rajczy lub w Ujsołach) będzie się odbywać w przeddzień startu w biurze zawodów.
Odbieranie pakietów startowych i kwaterowanie się w jednej z dwóch szkół odbywać się będzie w piątek w godz. 14:00 – 00:00. Odprawa techniczna odbędzie się o 20:00 w szkole w Ujsołach, a o 21:00 w szkole w Rajczy. Należy być obecnym na jednej z dwóch odpraw.
Fot. Piotr Dymus
Organizacja startu
Start odbędzie się z okolic amfiteatru w Rajczy, więc osoby przebywające w Rajczy docierają na start same. Osoby zakwaterowane w Ujsołach mogą dojechać na start same lub skorzystać z transportu zapewnionego przez organizatora. Autokary będą odjeżdżać z bazy w Ujsołach w godz. 3:00 – 3:30 w dwóch lub trzech turach.
O godz. 3:50 nastąpi powitanie zawodników, a o godz. 4:00 wystartuje bieg. Zawodnicy będą mieli możliwość tuż przed startem oddać wolontariuszom przedmioty, których nie chcą brać na trasę (np. ciepłe ubrania).
Wyposażenie obowiązkowe
Każdy z uczestników biegu musi na trasie mieć przy sobie:
– numer startowy umieszczony w widocznym miejscu (aby sędzia był w stanie z odległości spisać numer);
– telefon komórkowy z naładowaną baterią (działający co najmniej przez kilkanaście godzin);
– dowód osobisty lub paszport;
– koc ratunkowy/folia NRC;
– plecak lub pas biegowy (nerka);
– bukłak lub bidon/bidony o łącznej pojemności co najmniej 1 litra.
Dodatkowo zaleca się wzięcie kurtki przeciwdeszczowej (niezależnie od pogody na starcie), apteczki osobistej i czołówki, choć te przedmioty nie są obowiązkowym wyposażeniem na trasie.
Fot. Piotr Dymus
Po zakończeniu biegu
Limit czasu dla obu tras wynosi 16 godzin. Meta zlokalizowana będzie przy amfiteatrze w Ujsołach. Po zakończeniu biegu każdy uczestnik otrzyma ciepły posiłek regeneracyjny w wersji mięsnej lub wegetariańskiej. Osoby, które są zakwaterowane w Rajczy, będą mogły skorzystać z transportu busem poruszającym się cyklicznie między metą zawodów a bazą w Rajczy od ok. godz. 10:00 aż do końca dekoracji zwycięzców biegu (przejazd na postawie numeru startowego). Po zakończeniu dekoracji zwycięzców również można liczyć na przejazd do bazy w Rajczy.
Przewidywana godzina dotarcia na metę zwycięzcy trasy 50+ to 8:45 – 9:15. Dla trasy 80+ jest to godzina 12:45 – 13:45. Dekoracja zwycięzców odbędzie się po upływie limitu czasowego, czyli około godz. 20:10. Bazy zawodów należy opuścić najpóźniej w niedzielę do godz. 12:00.
Zamów koszulkę!
Wszyscy uczestnicy biegu (właściwie nie tylko!) mogą kupić sobie specjalną pamiątkową koszulkę z wizerunkiem Chudego Wawrzyńca oraz jego koleżanki. Koszulka jest w 100% bawełniana. Można zamówić zarówno wersję damską, jak i męską. Przy wyborze opcji „odbiór osobisty” koszulkę można odebrać na nazwisko na miejscu w biurze zawodów. Organizatorzy nie gwarantują, że bez wcześniejszego zakupu przez internet na miejscu będą dostępne koszulki w odpowiednich rozmiarach lub w ogóle. Koszt koszulki to 39 zł.
Projekty pamiątkowych koszulek z zawodów – wersja damska i męska
ŚPISZ W SZKOLE? WEŹ STOPERY DO USZU!
Zobacz galerię zdjęć z zeszłorocznego Chudego Wawrzyńca:
autorem zdjęć jest Piotr Dymus