fbpx

Co trzeba zrobić, gdy wybieram się na zawody biegowe? Lista czynności

Jak wybrać buty do biegania? Fot. Istockphoto.com

Diabeł tkwi w szczegółach. Mały błąd, niedopatrzenie i podczas biegu możemy poczuć się niekomfortowo, a nawet w pewnym momencie zejść z trasy. Może się okazać, że nieodpowiednio zadbaliśmy o nawodnienie organizmu, za mało ,,naładowaliśmy węgli”, czy też zapomnieliśmy, że zawody odbywają się w terenie, gdzie komary i muchy końskie uwielbiają żerować. Dlatego przed zawodami warto sporządzić listę czynności, bez których nie powinniśmy stawać na starcie. Strzeżonego…

I. Na kilka dni przed biegiem

1. Nawadnianie organizmu – należy wypijać co najmniej 2 litry wody. Nie warto o tym zapominać, bo bez właściwego nawadniania organizm będzie się szybciej męczył.
a) woda,
b) napój z elektrolitami
– zwłaszcza w czasie upałów.

2. Odżywianie – tak naprawdę to kwestia indywidualna. Jedni preferują posiłki złożone głównie z produktów węglowodanowych, a inni przed np. bardzo długimi biegami spożywają także białko i sporo warzyw. Warto po prostu zapisać, co w którym dniu przed startem powinniśmy spożywać.

3. Odpoczynek – relaks, zero stresu, przebywanie w pozycji leżącej – to pomoże nam na regenerację organizmu. Jazda za kierownicą przez kilka godzin, a następnie bez właściwego odpoczynku start w zawodach, to niestety nie jest najlepszy pomysł. Lepiej jest przyjechać na bieg nieco wcześniej.

4. Dokładne sprawdzenie trasy biegu – warto zapoznać się z jej profilem, ukształtowaniem terenu, przewyższeniami i ewentualnymi przeszkodami na trasie.

5. Naładowanie zegarka z GPS-em.

6. Naładowanie telefonu komórkowego, a także wpisanie do jego pamięci numerów kontaktowych do organizatorów oraz numerów alarmowych.

7. Sprawdzenie czy baterie w latarce czołowej jeszcze działają – jeśli bierzemy ,,czołówkę” na bieg.

8. Przygotować rzeczy na tzw. ,,przepaki” i do depozytu – najczęściej na dzień przed startem.

9. Zaniesienie przygotowanych rzeczy w workach do punktów odbierających je do tzw. ,,przepaków” i depozytu.

II. W dniu biegu

1. Zjeść pożywny posiłek – najlepiej na 2-3 godziny przed startem.

2. Napój – można wziąć bidon ze sobą i popijać małymi łykami przed startem, zwłaszcza jeśli jest słonecznie.

3. Naklejanie plastrów na wrażliwe części ciała

a) sutki piersi u mężczyzn – niektórzy mężczyźni po prostu muszą nakleić plastry z opatrunkiem na sutki. Te wrażliwe części ciała mogą zostać podrażnione przez materiał koszulki. Będą rany, a nawet może wystąpić krwawienie.
b) palce stóp – ja naklejam też plastry na palce stóp, bo czasami robią mi się na nich bąble, więc staram się ograniczyć bolesność.

4. Smarowanie się kremami lub wazeliną przeciw otarciom skóry

a) okolice pachwin
b) okolice ud
c) pod pachami
– może się tak zdarzyć, że plecak, mimo że dość dobrze dopasowany do ciała będzie nas obcierał, więc posmarowanie się np. wazeliną zahamuje to.
d) podeszwy stóp i obszary między palcami – smaruję się przeciw obtarciom. Wiele osób używa sudocremu, wazeliny lub pudru dla niemowląt.

5. Oklejenie się ,,tejpami” – jeśli tego potrzebujesz. Najlepiej, żeby wykonał to doświadczony fizjoterapeuta.

6. Posmarować się kremem z filtrem przeciwko oparzeniom słonecznym – w czasie wiosennym i letnim, zwłaszcza podczas upałów. Trzeba pamiętać o posmarowaniu twarzy, czoła, karku, a także wszystkich innych odsłoniętych częściach ciała.

7. Posmarować się tłustym kremem przy minusowej temperaturze – nawet te zakryte części ciała jak np. dłonie i palce.

8. Użyć środków przeciwko kleszczom, komarom i innym owadom – warto wcześniej zapoznać się z profilem trasy i terenami przez jakie będziemy przebiegać.

9. Ubrać się w strój biegowy.

10. Wziąć sprzęt biegowy – zegarek z GPS-em, telefon, folię NRC, latarkę czołową, kije do biegania itd., itp. To są wszystkie potrzebne rzeczy, które powinniśmy mieć spisane wcześniej na specjalnej liście.

10. Założyć czip.

11. Zawiązać buty na dwa razy – oczywiście po to, żeby w trakcie biegu się nie rozwiązały.

12. Przypiąć numer startowy do specjalnego paska lub agrafkami do koszulki.

13. Przygotować pożywienie – żele i batony energetyczne, produkty na zawody ultra itp.

14. Przygotować napoje do bidonów, bukłaków – jeśli podczas biegu będą potrzebne.

15. Żywność i napoje zapakować do plecaka – jeśli podczas biegów będzie niewiele punktów żywieniowych.

16. Zostawić worek z rzeczami na przebranie do depozytu.

17. Zrobić rozgrzewkę.

18. Iść na start.

Zawsze przed startem w zawodach towarzyszy nam stres. Martwimy się tym, jak nam pójdzie oraz czy o niczym nie zapomnimy. Tak więc dobrze jest ten niepokój nieco ograniczyć tworząc listę działań, jakie musimy podjąć. Potem już tylko trzeba się do nich stosować i skoncentrować na biegu.

 

Jarosław Cieśla

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Advertisment ad adsense adlogger