Zdrowe nawyki żywieniowe – porady dla triathlonistów

fruits-82524_1920

Choć trening to tylko kilkanaście godzin w tygodniu, sportowcami chcemy być cały czas. Zdrowe nawyki żywieniowe praktykowane na co dzień pomogą nam w zdobywaniu upragnionych życiówek w sezonie.

1. Nawodnienie

Nie ulega wątpliwości, że nieodpowiednie nawodnienie obniża naszą zdolność wysiłkową podczas treningów i zawodów. Choć zdania na ten temat są podzielone – mówi się nawet, że już 2% ubytek wody w organizmie drastycznie zmniejsza nasze szanse na udany start. Picie wody powinno być naszym odruchem każdego dnia. Jeśli mamy kłopot z „upilnowaniem się” w tej kwestii, możemy skorzystać z jednej z wielu aplikacji na telefon, która będzie przypominać nam o tym, że czas na szklankę wody. Przy ustalaniu dziennego zapotrzebowania na wodę weźmy także pod uwagę, że napoje takie jak kawa i herbata nie nawadniają, a wręcz odwadniają organizm.

2. Zdrowe tłuszcze

Tłuszcz dostarcza więcej energii (9 kcal/g) niż białka i węglowodany (4 kcal/g). Z tego względu łatwo możemy wpaść w pułapkę ograniczania tego źródła kalorii, zwłaszcza gdy przed sezonem startowym chcemy zrzucić zbędne kilogramy. Choć w krótkiej perspektywie czasu pewnie łatwiej osiągniemy swój cel, na dłuższą metę takie rozwiązanie może przynieść wiele szkód. Zdrowe tłuszcze wpływają pozytywnie na wchłanianie witamin z pożywienia (A, D, E, K), regulują pracę hormonów, wspomagają odporność i pracę mózgu. Nie bójmy się włączać do diety produktów takich jak oliwa z oliwek, olej kokosowy, awokado czy orzechy.

3. Owoce i warzywa

Na temat znaczenia tych składników diety z pewnością nie trzeba się długo rozwodzić. Każdy wie, że są niezbędnym źródłem witamin czy błonnika, ale wielu z nas zapomina o dostarczaniu ich sobie w odpowiedniej ilości. Idealnie byłoby, gdyby każdy posiłek w ciągu dnia zawierał choćby jedną porcję owoców i/lub warzyw. Jakkolwiek bezpośrednio przed treningami oraz na kilka dni przed zawodami należy uważać na ich podaż w menu, tak na wszelkie inne okoliczności nie powinniśmy szukać żadnych wymówek.

4. Zmieniaj, różnicuj, eksperymentuj

Różnorodność w jadłospisie sprzyja zdrowiu i samopoczuciu. Jeśli tylko możesz, próbuj nowych rzeczy (ale nie przed zawodami!), zaglądaj w książki kucharskie, kombinuj z nowymi połączeniami produktów.

Komentarze