Wydarzenia > Aktualności > Sprzęt > Buty do biegania > Sprzęt > Wiadomości
adidas pokazuje nowe buty Ultraboost 21!
Na zamkniętej prezentacji, adidas pokazał najnowszą odsłonę swojego flagowego buta biegowego – Ultraboost 21. Dzięki rozmowie z głównym projektantem tego modelu, Moritzem Hollemullerem, mogliśmy dowiedzieć się, jak odbywająca się na naszych oczach rewolucja sprzętowa w sposób praktyczny wpłynie na życie przeciętnego biegacza.
Ultraboost to buty biegowe produkowane od 6 lat, duma adidasa. W jednym modelu firma zamknęła kilka swoich najważniejszych technologii. Pianka Boost, system kontroli podeszwy Torsion, cholewka Primeknit+ czy wreszcie wykorzystanie do produkcji materiału Primeblue, pochodzącego w dużej części z plastiku recyklingowanego z oceanicznych odpadów. Wszystko po to, aby stworzyć uniwersalny but treningowy do biegania po asfalcie.
„Wygoda i amortyzacja to nasze główne cele w projekcie Ultraboost 21” – powiedział na spotkaniu główny projektant.
To dla firmy kluczowy model buta biegowego, bo o ile ze startówek typu adizero adios Pro korzystają głównie ścigacze z elity, tak Ultraboost jest wykorzystywany przez szerokie rzesze amatorów w codziennym treningu.
Ultraboost 21, który w sklepach pojawi się 4 lutego, ma być połączeniem kluczowych technologii, lat doświadczenia oraz nowości obecnych w najdroższych butach wyścigowych, w których rekordy świata biją Kenijczycy. Widać w nim zmianę geometrii podeszwy, co jest bezpośrednim efektem rewolucji sprzętowej, odbywającej się w maratonie.
Z jednej strony adidas idzie w większą amortyzację, dopakowując w podeszwę 6% więcej kapsułek Boost, a z drugiej – budowa podeszwy ma przesuwać odbicie bardziej w kierunku palców. Jest to ten sam kierunek, w którym od kilku lat idą buty biegowe, dzięki czemu w biegach ulicznych w ostatnich dwóch latach poprawiono praktycznie wszystkie rekordy świata. Ultraboost 21 próbuje łączyć przeciwstawne cechy – ochronę mięśni, a jednocześnie niską wagę i sprężyste wybicie. Wyniki biegaczy z ostatnich lat pokazują, że z nowymi technologiami to połączenie jest coraz bardziej skuteczne.
Amortyzacja i sprężystość
Łączenie amortyzacji, lekkości oraz sprężystości ma w Ultraboost 21 zapewniać system LEP (Linear Energy Push), czyli nowy rodzaj kontroli sztywności podeszwy. Dzięki niemu energia wybicia ma iść w jednym, skoncentrowanym kierunku – do przodu. Opowiadający o tym Hollemuller był wyraźnie dumny z efektu prac. But ma być jednocześnie lekki, ale i bezpieczny. Przypadkowa nie jest nawet kolorystyka. Wybrano barwy, które kojarzą się z dobrym designem, a jednocześnie mają dawać poczucie lekkości i sprężystości.
Aby zapewnić, że prace projektowe przy Ultraboost 21 idą w dobrym kierunku, adidas przeprowadził na całym świecie szerokie badania sondażowe wśród biegaczy. Wśród ciekawych efektów tych pytań, poza tymi, które mają wpływ na konkretny design, firma wyłowiła, że respondenci, którzy biegają częściej, chwalą się ogólnie wyższym poziomem energii i poprawą jakości życia. Co więcej, bieganie to w czasie pandemii jedna z ostatnich ostoi wolności oraz możliwości wyjścia z domu.
„Chcieliśmy, żeby biegacze mogli się jak najlepiej cieszyć tymi chwilami. Z tą myślą zaprojektowaliśmy Ultraboost 21” – powiedział na spotkaniu Moritz Hollemuller.
Nowe Ultraboost 21 czwartego lutego pojawią się w stacjonarnych i internetowych sklepach adidasa, a także w Sklepie Biegacza. Do tego czasu firma w swoich mediach społecznościowych chce przekazywać kompletne informacje dotyczące nowego buta.
Technologie zawarte w Ultraboost21:
• Zoptymalizowany BOOST – 6% więcej kapsułek BOOST niż ULTRABOOST 20
• ADIDAS LEP – zaprojektowany na nowo system stabilizacji (‘Linear Energy Push’) ze sztywniejszego, wzmocnionego materiału w podeszwie, zmniejsza elastyczność przedniej części podeszwy, w zamian podnosząc jej sprężystość
• PRIMEKNIT+ – bardziej precyzyjny splot, zaprojektowany i stworzony z myślą o doskonałym wsparciu i zwiększonej ruchomości, łączy czysty komfort z niską wagą i efektywnością
• Zrównoważone wsparcie – Cholewa wykonana w technologii PRIMEBLUE, zawierająca co najmniej 50% recyklingowanych, oceanicznych odpadów plastikowych, podkreślając podjętą przez adidas w 2015 roku misję zrównoważonego rozwoju
Zachęcamy także do słuchania naszego podcastowego cyklu „Czy tu się biega?”.