fbpx

Sprzęt > Sklepy dla biegaczy > Sprzęt > Sprzęt > Ubrania

Polska firma produkująca odzież biegową rezygnuje z plastikowych opakowań

Fot: Facebook Polka Sport

Fot: Facebook Polka Sport

Katarzyna Półtorak, właścicielka firmy Polka Sport, poinformowała wczoraj swoich fanów na Facebooku, że rezygnuje z plastikowych opakowań na tyle, na ile to tylko będzie możliwe. “Albo robię biznes zgodnie z moimi wartościami, albo nie robię tego w ogóle”.

Temat ekologii już dawno wyszedł poza grono aktywnych działaczy i organizacje pozarządowe. Coraz częściej podejmują go również firmy, które wprowadzają szereg proekologicznych działań. I o ile trend ten jest widoczny w dużej mierze wśród niewielkich i średnich przedsiębiorstw kosmetycznych oraz produkujących odzież lifestylową, tak świat sportowy jest w tym temacie nieco konserwatywny. Najwyraźniej jednak i tu zaczyna się powoli coś dziać.

“Jakiś czas temu podjęłam decyzję, że nie chcę plastikowych opakowań. Prywatnie już dawno z nich zrezygnowaliśmy, więc trzeba było to też wprowadzić w pracy” – czytamy na profilu Polki Sport, która zajmuje się głównie produkcją odzieży biegowej dla kobiet. Po tym oświadczeniu jednak widzimy, jak wiele jeszcze jest do zrobienia, by taką obietnicę można było w ogóle dotrzymać:

“Najłatwiej było zrezygnować z foliopaków, w których są wysyłane zamówienia. Można zastąpić je kartonowymi pudełkami. Wiązało się to ze wzrostem kosztów, bo za foliopak z nadrukiem płaciłam 49 groszy, a za kartonowe pudełko muszę zapłacić w zależności od zamawianej ilości i wielkości od 3,30 zł do 4,50 zł. Czyli w najlepszym wypadku wzrost kosztu jednostkowego o 570%.

Trudniej było pozbyć się foliowych woreczków, w które były pakowane spódniczki w szwalni. To jest standard w branży odzieżowej póki co. Zaczęłam główkować, szukać pomysłów u innych firm, ale zapytałam też panią kierowniczkę szwalni, z którą pracuję: “Chcę się pozbyć foliowych woreczków. Jak radzą sobie z tym inne firmy, dla których szyjecie?” Wiecie jaka była odpowiedź? “Pani Kasiu, inne firmy jeszcze o tym nie myślą!”.

Byłam zaskoczona, w swojej naiwności myślałam, że duże polskie i zachodnioeuropejskie marki rozkminiły już ten temat. Nie miałam pomysłu, więc na początek ustaliłam ze szwalnią, że będą pakować spódniczki w zbiorcze worki po kilka sztuk, zamiast indywidualnie. Zawsze to mniej plastiku.

Jakoś przypadkiem trafiłam na polską markę Surf, która na swojej stronie miała informację, że pakuje ubrania w papierowe koperty i w papierowe worki. Uznałam, że to może być rozwiązanie. Zaprojektowałam koperty, znalazłam firmę, która wyprodukowała je dla mnie (zpapieru.pl – polecam) i tak pojawiły się koperty. Jasne, że koperty wyprodukowane specjalnie dla mnie są dużo droższe niż foliowy woreczek. Ale stwierdziłam, że albo robię biznes zgodnie z moimi wartościami albo nie robię tego w ogóle.”


Trudne początki

Jak widać, rozwiązania bardziej ekologiczne wiążą się z kosztami, a część z nich jest w ogóle jeszcze w Polsce niedostępnych. W biegowym świecie z takimi problemami stykają się chociażby masowe imprezy uliczne, które nawet wprowadzając szereg pozytywnych działań, muszą wybierać po prostu mniejsze zło. Trudno jest bowiem w tych czasach całkowicie wyeliminować na biegach plastikowe butelki (jadalne kapsułki z izotonikiem obecnie nie są do kupienia w Polsce). Ekologiczne, papierowe kubeczki, papierowe lub lniane torby na pakiet zamiast plastikowych, generują o wiele większe koszty. W rezultacie biegacz musi się liczyć z tym, że za udział w takiej imprezie będzie musiał zapłacić więcej, co na obecny moment jest przez wiele osób trudne do zaakceptowania.

Cieszy jednak fakt, że biegacze mają coraz większy wybór i możliwość, aby wspierać inicjatywy, z którymi sami się utożsamiają, tym samym realnie wpływając na stan naszej planety.

ZOBACZ TEŻ: Ponad 400 tys plastików ląduje do kosza po dużej imprezie biegowej. “A można inaczej”

mm
Iwona Ludwinek-Zarzeka

Podoba ci się ten artykuł?

0 / 5. 0

Przeczytaj też

Wady wzroku to problem powszechny. Szacuje się, że ta przypadłość może dotyczyć aż 80% populacji. Zaburzenia widzenia mogą pojawić się u osób w każdym wieku, znacząco utrudniając codzienne funkcjonowanie. Najczęściej spotykanymi wadami refrakcji są miopia […]

Nosisz okulary i uprawiasz sport? Soczewki kontaktowe są dla ciebie!

Sportowa maska antysmogowa – w pierwszej chwili wydawało mi się, że to coś, co nie ma prawa istnieć. Z drugiej strony, wraz z kolejnymi miesiącami trwania pandemii, zdążyliśmy już przywyknąć do tego, że niemal wszędzie […]

Maski antysmogowe dla biegaczy Broyx – jak sprawdzają się w praktyce? [test+KONKURS]

Zaangażowanie do współpracy największego na świecie koncernu chemicznego, korzystanie z technologii opracowywanych z myślą o misjach kosmicznych, zastosowanie elementów opracowanych przez jednego z czołowych producentów opon samochodowych. To wcale nie są etapy projektu łazika marsjańskiego […]

adidas Ultraboost – historia, jakiej nie znacie

ASICS rozpoczął w Europie rekrutację do swojej sztandarowej drużyny – ASICS FrontRunner. Biegacze, którzy utożsamiają się z hasłem „Sound Mind Sound Body” (pol. „w zdrowym ciele, zdrowy duch”) oraz inspirują innych do aktywnego spędzania wolnego […]

Ruszyła rekrutacja do ASICS FrontRunner. Marka szuka ambasadorów „Sound Mind Sound Body” w całej Europie

Lead: W zimowych miesiącach apetyt na surowe warzywa i sałatki zazwyczaj spada, a zaczynamy odczuwać potrzebę dodania do naszej diety czegoś ciepłego, często dużo bardziej kalorycznego, z wysoką zawartością tłuszczu i węglowodanów. Ta zmiana nastawienia […]

Dieta biegacza: co jeść zimą?

Kolejne źródła donoszą, że rozegranie w 2021 Igrzysk Olimpijskich w Tokio stoi pod znakiem zapytania. Nawet jeśli się odbędą, to nie wiadomo, w jakiej formie. Patrząc szerzej: nikt nie jest w stanie powiedzieć, jak po pandemii wygląda przyszłość masowego sportu.

Czy odbędą się Igrzyska Olimpijskie w Tokio?

Na zamkniętej prezentacji Adidas pokazał najnowszą odsłonę swojego flagowego buta biegowego – Ultraboost 21. Dzięki rozmowie z głównym projektantem tego modelu, Moritzem Hollemullerem, mogliśmy dowiedzieć się, jak odbywająca się na naszych oczach rewolucja sprzętowa w sposób praktyczny wpłynie na życie przeciętnego biegacza.

adidas pokazuje nowe buty Ultraboost 21!

Świat nadal stoi w obliczu pandemii, a globalne społeczeństwa odczuwają jej negatywne skutki między innymi w zakresie zdrowia psychicznego. ASICS, jako marka odpowiedzialna społecznie, wraca do swoich korzeni, aktualizując logotyp i uruchamiając globalną akcję charytatywną […]

ASICS uderza sportem w pandemię – rusza akcja charytatywna #SunriseMind!