fbpx

Ścierasz w ten sposób podeszwę? Sprawdź, co to może oznaczać

buty

Buty biegowe mogą wiele powiedzieć o biegaczu. O tym, czy trenuje w terenie, raczej na asfalcie, czy też pokonuje kilometry na bieżni mechanicznej. Ale to nie wszystko. Również powtarzalne wytarcia i uszkodzenia obuwia mogą dać nam sporo informacji. Spróbujmy zatem spojrzeć na buty z biomechanicznego punktu widzenia.

Poniżej fragment artykułu. Całość znajdziesz w nr 57 e-tygodnika “Magazyn Bieganie” , dostępnym w aplikacji na urządzenia mobilne. 

Starta zewnętrzno-tylna część podeszwy oraz część przednio-przyśrodkowa

Wzmożony docisk po przyśrodkowej stronie buta i koślawienie stawu skokowego szybciej uszkadza wyściółkę pod kostką zewnętrzną. Zużyte buty obserwowane od tyłu w porównaniu do nowego modelu są widocznie skoślawione, podeszwa obniżona jest po stronie przyśrodkowej.

Dlaczego dochodzi do nadmiernej pronacji? Winne są osłabione, a przez to niewydolne mięśnie stabilizujące podłużny łuk stopy (objaw płaskostopia) oraz staw skokowy. Podczas fazy lądowania pięta nawiązuje najpierw kontakt z podłożem po stronie bocznej, następnie podczas przetaczania wchodzi w fazę nadmiernej pronacji, która w widoczny sposób daje obraz koślawienia w stawie skokowym.

83987099_325120801716140_2056802388571848704_n

Przetarta siateczka nad dużym paluchem

Wielu biegaczy reklamuje buty z tego powodu buty. Czy zauważasz podnoszenie go do góry, czyli ruch prostowania? Problem może leżeć po stronie wzmożonego napięcia mięśnia prostownika palucha i – jak to zwykle bywa – zaburzeniu napięcia sąsiednich grup mięśniowych stopy i podudzia.

Co robić, jeśli zauważasz zmiany biomechaniczne?

Zastanów się nad uzupełnieniem treningu biegowego o ćwiczenia normalizujące napięcie mięśniowe przede wszystkim stopy i podudzia. Nie bez znaczenia będzie nauka prawidłowej techniki biegu. Uświadom sobie, że zakup butów dostosowanych do supinatorów bądź pronatorów jest jedynie działaniem powierzchownym, ponieważ nie poprawi twoich warunków biomechanicznych, a tylko takie działanie pozwoli uniknąć kontuzji w dłuższej perspektywie czasu.

Podobało Ci się? Ten artykuł i wiele innych możesz mieć bez limitu w każdą środę na swoim telefonie lub tablecie!

ODBIERZ ROCZNY DOSTĘP DO ARTYKUŁÓW ZA 99 ZŁ

BEZ LIMITÓW

WARTOŚĆ OFERTY TO 249 ZŁ*!

Co tydzień:

✅ porady dietetyczne, sprzętowe, treningowe, zdrowotne

✅felietony

✅reportaże, wywiady

✅podcasty

✅analizy, newsy, informacje

✅plany treningowe

Koszt pojedynczego numeru wynosi 4,99 zł.

Nie jesteś jeszcze przekonany? Dołącz do naszej grupy na Facebooku i poznaj nas bliżej.

*tyle musiałbyś zapłacić, kupując pojedyncze numery

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Advertisment ad adsense adlogger