fbpx

10 najlepszych treningów na szybkość

Jakie są dobre treningi na szybkość?

Rys. Krzysztof Dołęgowski

Przeprowadziliśmy ankietę z udziałem ośmiu polskich trenerów (Jan Fus, Grzegorz Gajdus, Edward Motyl, Grzegorz Stefanko, Piotr Mańkowski, Stanisław Bąk, Zbigniew Król, Zbigniew Nadolski). Zapytaliśmy o to, jakie elementy treningu mają największy wpływ na właściwe zbudowanie pożądanej szybkości startowej. Ciekawi wyników?

Spośród 10 wskazanych przez nas elementów trenerzy mieli wybrać najważniejsze, przypisując każdemu z nich wartość od 10 (maksymalna) do 1 (najmniejsza). Zsumowaliśmy punkty i podzieliśmy je przez 8. Otrzymane średnie wyniki pozwoliły nam uszeregować poszczególne elementy treningowe według stopnia ich ważności. Oto lista przebojów treningu szybkościowego wg najlepszych polskich trenerów.

1. Trening interwałowy. Wykonywany regularnie w znakomity sposób wpływa na poprawę szybkości. Może być niebezpieczny dla zdrowia (kontuzje!), ale umiejętnie stosowany potrafi czynić cuda.
Średnia ocena – 8,5.

2. Ogólne wybieganie. Ceniony szczególnie przez starszych trenerów. Przez dłuższą chwilę z naszych wyliczeń wynikało nawet, że wybieganie może wyprzedzić interwały, ale końcówka przyniosła inne rozstrzygnięcie – 8,1.

3. Przyspieszenia. Pewnie wyniki byłby trochę inne, gdyby nie fakt, że poprosiliśmy naszych ekspertów o wzięcie pod uwagę tego, że ankietę będą czytać głównie biegacze amatorzy. Wśród zawodowców przyspieszenia nie są aż tak popularne i istotne – 8,0.

4. Trening z szybkością startową. Ten element cenią zwłaszcza trenerzy młodszego pokolenia, ale i ci starsi wiedzą, że jest ważny. O treningu z prędkością startową piszemy w osobnym artykule, więc zwolennicy tego treningu mogą się poczuć usatysfakcjonowani – 7,4.

5. Prawidłowe odżywanie. W pierwszej chwili wzbudziło pewne zdziwienie niemal u wszystkich pytanych. Ale po namyśle – zaczynało nabierać znaczenia. I nabrało – 5,6.

6. Trening siłowy. Im człowiek starszy, tym trening siłowy ważniejszy. Ale i młodzi nie powinni o nim zapominać – 5,4.

7. Regularność treningów. Dla szybkości ma może mniejsze znaczenie. Ale dla ogólnej formy biegowej – kluczowe – 3,8.

8. Trening typu fartlek. Może mniej popularny w Polsce (mimo, że istnieje tzw. polski fartlek). Ale pewnie gdyby tę ankietę przeprowadzić z udziałem trenerów anglosaskich, to jego pozycja była o wiele wyższa – 3,3.

9. Trening z narastającą prędkością. Ważny, ale z punktu widzenia budowania i podtrzymania prędkości docelowej. Najpierw jednak tę prędkość trzeba zbudować. Lepiej służą temu elementy wymienione powyżej – 2,7.

10. Trening uzupełniający (cross-training). Do rozbicia monotonii – jak znalazł. Do zrobienia szybkości – nie za bardzo się nadaje. Chyba że kontuzja uniemożliwia szybkie bieganie. Wtedy taki na przykład aqua running jest jak znalazł – 2,2.

 „10 najlepszych treningów szybkościowych według polskich trenerów”, Bieganie, kwiecień 2008

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Advertisment ad adsense adlogger